Při prohlížení aktuálních kolekcí nových bot jsem tak nějak došel k závěru, že v nabídce pro letošek není nic extra zajímavého. Značky buď staví na tom, s čím přišly už dávno a šperkují modely o drobná vylepšení, nebo se vezou na retro vlně, kdy upravují 20+ let staré modely pomocí aktuální technologie. Leč po designové stránce tam žádný svěží vítr nevidím, nemůžu si pomoct.
No a pak si říkám: Kde je sakra Lakai?!?!?! Jeden z posledních mohykánů skater-owned firem, která zároveň už dávno přežila kritické dětské krůčky, které v prvních letech zahubí většinu snah o založení nového brandu skate obuvi.

„Nejstřeženější tajemství skateboardingu“
Tak tahle remarketingová reklama se mi na FB objevuje od doby, kdy jsem navštívil jejich web. Podle mě je to docela výstižný pro jejich aktuální pozici. Kdo ví, ten si je najde a kdo neví, ten musí trošku pátrat. A tak jsem pátral, jestli se vlastně Lakai boty dají ještě v ČR vůbec sehnat. Kupodivu jsem našel jediný zdroj jménem Skate-Praha. Slovo dalo slovo a protože mám pro Lakai slabost, dohodli jsme se, že napíšu článek o jedný botě z aktuální kolekce, kterou považuju za mimořádně povedenou – Cambridge
A aby to nebylo jen moje běžné plácání vlastních názorů a spekulací, spojil jsem to rovnou s rozhovorem s v rchním designérem Lakai – Aaronem Hooverem.

Čau Aarone, co tě inspirovalo, když si designoval Cambridge?
Ta bota je výsledkem kolektivní práce s Jonvotaem (Turner). Měl nápad dát botě vintage court nádech a já měl v zásobě pár atletickejch designů pro Ravena, který J-ovi sedly. Udělali jsme ještě pár drobných změn na původních návrzích a ještě zdůraznili vintage look – gumový pásek na patě, asymetrické dírky na tkaničky atd.
Myslíš, že Cambridge může být jednou tak ikonická, jako byl pro Lakai model Manchester?
To nebyl úplně prvotní záměr. Manchester považuju za výrazně víc basic model. Ale je možný, že se to jednou stane…

Jakej je tvůj recept na to dostat se ze škatulky aktuálního trendu designově nudných skate bot se špičkou z jednoho kusu?
Měl jsem pár nápadů s asymetrickým designem. Třeba nový Rileyho model je dobrý příklad. Šev na špičce je skrytý, aby se bota netrhala. Pracujeme i na dalších podobných „svařovaných“ špičkách. Existuje víc způsobů, jak to kreativně smíchat dohromady do různých bloků.
A tvůj recept na to, jak udělat skate boty zase zajímavé?
Myslím, že se nám to podařilo v posledních dvou kolaboracích s Girl a Chocolate. děláme i na další koleboraci s Larry Junem, která netradičně pracuje s pásky na suchý zip. Oba tyhle projekty byly hodně zábavný a i dobrá připomínka toho, že skateboarding by měl být právě zejména o zábavě.

Když pracuješ na designu nějakého modelu, co pro tebe má přednost – forma nebo funkce? Nebo jinak: necháváš svý nápady limitovat funkcionalitou?
Podle mě musí jít obojí ruku v ruce. Funkce ti dává mantinely a forma estetiku. Nicméně když děláš věc pro tak specifickou věc jako je skateboarding, je důležitý, aby byla primárně funkční a forma jen pomáhá tomu, aby to vypadalo dobře. Podívej se třeba na houpací křeslo od Eames – hrozně pohodlný a díky zaobleným hranám vypadá parádně. To je pro mě krásný příklad toho, když je to podaří dobře skloubit.

Četl jsem, že si dělal designy i pro legendární boty od Habitatu. To musela být zrovna docela výzva udělat eco-friendly botu, která by byla na skejtu funkční.
Jo, pro Habitat footwear jsem dělal díky mýmu dlouholetýmu kámošovi Joe Castruccimu, který vždycky hodně dbal na životní prostředí. Takže chtěl použít tolik ekoligických materiálů, co to jen šlo. Takže jsme používali korek na vrchní stranu vložek, recyklovanou gumu na podrážky a plátno tam, kde se dalo. Designovat bylo jednoduché, ale chleba se lámal při stanovování prodejní ceny. Pro většinu lidí bylo nezkousnutelný platit víc za botu, která nevydržela tolik, co běžná skate bota.

A ještě na závěr nám pověz, jaký to je designovat promodel boty pro samotnýho Tonyho Hawka.
To pro mě osobně byla velká výzva a fakt jsem do toho dal hodně, abych pro něj vytvořil něco speciálního. Design, který by byl specifický pro něj, ale zároveň to bylo něco, co se bude líbit běžnýmu skaterovi z ulice.Jsem hrozně vděčný za příležitost dělat botu pro něj, je to jedinečný člověk a super týpek.

Aarone díky moc za rozhovor a ty, drahý čtenáři, zůstaň naladěn na pokračování tohohle příběhu finálním testovacím článkem.
1 komentář: „Rozhovor s Aaronem Hooverem o desigu Lakai bot, Tony Hawkovi a Habitat footwear“