Etnies Marana je tu s námi už nějaký ten rok. Přesněji řečeno 5 let uplynulo od jednoho z prvních testů, který jsem kdy dělal a byl to tehdy právě velice očekávaný pro-model Ryana Shecklera u Etniesu.
Za těch pět let se z klasické Marany stala Marana OG a objevilo se několik jiných variant jako E-Lite, vulc a vulc mid. Ve všech případech se jednalo o prakticky identický svršek boty a měnila se pouze podrážka. Ať už směrem zjednodušení (vulc verze) nebo naopak ještě více technickým směrem (E-lite).
Někdy minulý rok Etnies na základě feedbacku od lidí přišel na informaci, která svým způsobem byla i nebyla novinkou – Marana vydrží strašně moc a dlouho (to jsme věděli), ale zatímco svršek boty je pořád ještě v pohodě, klasická NBS400 guma (sice po dlooouhé periodě, ale přesto) odchází dříve.
No takže inženýry v SoleTech nenapadlo nic lepšího, než se spojit s někým, kdo rozumí gumě trošku víc. A rozumí je asi slabé slovo, protože se spojili s jedním s největších odborníků na gumové směsi vůbec – firmou Michelin, kterou asi znáte, ne?
No a na základě téhle spolupráce vznikla kompletně přepracovaná podrážka nové Marany. Za normálních podmínek se delší výdrže dosahuje poměrně jednoduchým způsobem – guma se udělá tvrdší. Jenže to pak dost negativně ovlivňuje klíčové vlastnosti boty – výrazně zhoršuje grip, protože bota klouže a taky to neprospívá ohebnosti boty.
Long story short – Michelin vytvořil pro Etnies směs, která má 40x větší odolnost proti odírání, než klasická NBS400, která se na podrážky používá a přitom je guma ještě o něco ohebnější a líp drží na gripu.
No pokud dobře počítám, tak tahle bota by mi měla vydržet až do důchodu..takže si z první penze hodlám pořídit druhý pár 🙂
Těšte se na test, nebo si rovnou opatřete vlastní pár v některém z českých skateshopů.