Tak nějak furt špekuluju nad výrobou různejch věcí. Poslední záchvat byl nechat si udělat desky s vlastním designem. Poněkud tristní nabídka tradičních výrobců skate desek, která se v malý sérii moc nevyplatí, mě přivedla až ke značce OWL Longboards.
Je mi to jasný, co si asi říkáte: Longboardy??? Já si to říkal taky, ale zjistil jsem, že OWL má v nabídce luxusní cruisery. No a zajímalo mě, kdo za tímhle projektem vlastně stojí. Takže jsem se dostal až na Romana a vyzpovídal ho, jakožto potenciálního dodavatele pro The Product of Boardom – to je vážná věc, to se ví, že to nemůže dělat jen tak někdo! Mám od něj prkno na test, který se pokusím udělat co nejdřív. Vy si mezitím můžete přečíst kdo stojí za OWL Longboards.
Čau Romane, co mě přivedlo k tomu dělat prkna?
Od útlého věku mě brala skejtová kultura, punk a všechno kolem toho. S nějakýma přestávkama jsem pár let jezdil street. Klasickej skejt. Před pár rokama jsem se skejtováním sekl (kvůli kotníkům, všichni známe), ale zároveň v té době kamarád dovezl z Ameriky prakticky první long, co jsem viděl.
Bylo to ještě dřív, než se u nás začal rozjíždět longboarding. Řekl jsem si, že už nebudu hrotit street, ale na pojezdy si udělám long. Jelikož dělám více jak 10 let se dřevem, nebyl to moc problém. Po prvních pár deskách se strhla lavina zájmu od lidí a bylo na čase tomu dát název ….
Proč se značka jmenuje Owl longboards a jak to vzniklo?
Jak to začalo je víceméně popsané v první otázce. Zaměřím se na ten název proč Owl. Ptá se na to hodně lidí. Mluvil jsem o tom kámošovi, se kterým jsem skejtoval a prakticky mi první formu longboardingu ukázal. Tak právě jeho příjmení je Sova a název Owl je odkaz na něj, protože bez jeho impulzu bych desky nejspíš ani nezačal nikdy vyrábět.
Proč Longboardy?
Na začátku jsem to trochu nakousl. Já jsem začal longy dělat prakticky proto, že bych se někdy v budoucnu dostal ke skejtům, kde je výroba paradoxně daleko složitější (hlavně na dřevo a precizní formu). Vždycky mě braly 70tky a 80tky v Cali, k oldskool skejtům jsem se chtěl dopracovat, i když tady tomu skoro nikdo nerozumí. Longy mají samozřejmě taky něco do sebe. Hlavně dneska, kdy se firmy předhání, kdo udělá extrémnější konkávu. Chvíli jsem na začátku dělal pintaily a takové ty desky co byly synonymem pro longboarding, ale z toho hodně brzo sešlo a začal jsem se věnovat freeride/downhill deskám, kde má tento sport podle mě srdce.
Děláš to sám?
Od začátku jsem si všechno dělal sám. Až když byla výroba větší, preciznější (cnc formy) a už jsem se moc roztahoval po dílně, začal jsem lisovat externě. Tzn. materiál a formy nemám v dílně, tam probíhá jen šejpovaní. Dílnu rozhodně nevlastním, jsem v nájmu.
Proč by si měl člověk koupit prkno u tebe a ne u nikoho jinýho?
Pokud bychom to brali na světové úrovni, tak je to samozřejmě primárně o supportu lokální výroby. Nevidím důvod kupovat desky z dovozu, když se u nás vyrábí srovnatelná kvalita jako v US nebo Kanadě (alespoň teda u mě) a ty desky jsou samozřejmě osvobozené od cla a dovozních nákladů, tudíž levnější. Lidi se často ptají, proč jsou moje desky levnější oproti jiným zajetým značkám, že asi nebudou tak kvalitní. To je samozřejmě nesmysl. Ceny jsou naprosto srovnatelné s cenami amerických desek v Americe nebo Kanadě.
A proč koupit moje desky v rámci české produkce? V české produkci působí aktivně (opakuji aktivně, abych někoho neurazil) už pouze 2-3 projekty, oproti 6-7 co vznikly, když jsme téměř současně začínali. S ostatními produkcemi se víceméně známe, tudíž můžu říct, že v rámci ČR mám momentálně nejvíc CNC precizních forem (slovy 7) a lisuju největším tlakem. Vždycky mě zajímala spíše preciznost výlisků a výsledných desek než grafika. Teď když produkuju desky (jako ty výlisky) na úrovni srovnatelné se světovou produkcí, budu víc řešit grafiku.
Zajímal by mě tvůj názor na srovnání skate a long scény, když vidíš do obojího.
Tohle je těžká otázka a z mého pohledu je to srovnávání dvou odlišných věcí. Já vnímám skejtovou scénu respektive kulturu jako životní styl, úhel myšlení a úzké spojení s dalšíma subkulturama jako je punk a hardcore. Rád bych vzpomněl i různé organizace typu Make life skate life nebo lokální olomouckou frakci Street fighters crew, které na svých úrovních podporují růst DIY parků a tím i scénu. To beru takový ten řekněme true skateboarding, ne dnešní komerční. Skateboarding je něco co je tu zakořeněný řekněme od 80. let v různých podobách a cyklech.
Longboard scéna je jiná, moc do ní nevidím. Moc lidí z mého okolí na longboardu nějak aktivně nejezdí. Já řeším longboarding spíš po té technické stránce – co se kde dělá nového, jakým směrem se dává ta produkce, která určuje ty trendy v tom sportu a tak. Ta longboardová scéna mě moc nezajímá, protože v ní nežiju. Ty kluky co aktivně jezdí, potkávám párkrát za rok na závodech nebo longboard salónu, takže ty dvě odlišné scény nějak objektivně porovnat nemůžu.
Na čem ty konkrétně nejradši jezdíš a proč?
Momentálně jezdím na bazénovce ve tvaru rakve, pořádná lopata. K tomu samozřejmě široký Indy a kola Bones Evans z Filmer série, ty mě baví, lehoučký a hrozně rychlý. Nějakou dobu jsem jezdil i freeride, ale spíš okrajově, žádné moc hrocení, je mi bližší spíš ulice než kopce.
Co designy desek? Jakou děláš techniku. Co děláš za designy a jaký máš v plánu. čím je to inspirovaný a co se ti líbí.
Takhle, já jsem vždycky upřednostňoval jednoduchost, pro mě je nejlepší design dřevo samo o sobě. Samozřejmě co si budeme povídat, tisknutý design je dneska nutnost. Tuto sezónu mám v plánu designů 5-6. Tisknu momentálně sítotiskem a rád bych u toho zůstal, protože je to oldskool metoda a má svoje kouzlo. Nikdy není 100% dokonalá a hlavně DIY! Námět designů bude různorodý, zkusil jsem rozhodit sítě a zapojil lidi, ať vyberou, co se jim nejvíc zalíbí.
A pak asi klasická otázka dá se v ČR výrobou skejtů vydělat slušně na chleba?
Momentálně dostudovávám výšku a nemám víceméně zatím žádné závazky krom živobytí a nájmů, takže můžu říct, že se živím výrobou skejtů a nemám další práci. Odbyt je ale hrozně nevypočitatelný a český trh malý. Takže máš ¾ roku co děláš jednu dvě desky denně a pak není přes zimu téměř do čeho píchnout a čekáš, jestli se další sezóna nastartuje nebo ne. Tím chci říct, že teď si to můžu dovolit, ale po škole rozhodně sáhnu po další práci nebo dalším stabilnějším projektu.
Co si myslíš o takový tý klasický skejťácký xenofobii vůči longboardům a všemu a všem?
Do tohoto tématu popravdě moc nevidím. Z mého pohledu jsou to všechno skejty, ať už streetovky, cruisery nebo downhillovky. Nemám rád škatulkování na to, kdo na čem jezdí a nejezdí. Je to nesmysl a možná i přežitek. Ta xenofobie proti kolům a koloběžkám pramení podle mě z rozbíjení překážek, alespoň tak to bylo u nás. Nikdo neměl rád bmxaře, protože zdemolovali překážky, které nebyly stavěné na kola, ale na skejty. Jinak jsem prostě nikdy tuto xenofobii nepochopil, ať si každej jezdí na čem chce, pokud tím nikoho neobtěžuje.
Mně je třeba velice sympatický přístup olomoucké SF crew, která zapojuje mladou krev do stavění DIY parku u Baumaxu a je jedno kdo jezdí na koloběžce nebo skejtu. Důležité je, aby si ty děcka vážili těch překážek, což budou, když si je udělají sami a budou si to mezi sebou předávat. Takto by to podle mě mělo fungovat.
Díky čau!
Tady je ještě galerie longů, které Roman vyrábí, jsou to taky moc hezký kousky!